Kişinin yaneşeliığı cemiyet zarfında değeri olan , yetenek, tasarruf ve özge davranış biçimlerini geliştirdiği proseslerin tübaşöğretmen.
Yetişek, önceden saptanmış esaslara gereğince insanoğluın davranışlarında belli gelişmeler esenlamaya yarayan planlı etkiler sürecidir.
Yetişek; kişinin davranışlarındaki evetşantısı aracılığıyla kasıtlı olarak ve isteyerek bileğmeslekme meydana getirme sürecidir.
Görüldüğü üzere eğitimin bir çok teşhismı konstrüksiyonlabilmektedir. Ancak, hasetmüzde çoğunlukla yeğleme edilen teşhism:
“Kişinin davranışında, kendi evetşantısı aracılığıyla ve kasıtlı olarak matlup yönde( eğitimin ammaçlarına onat ) bileğmeslekme meydana getirme sürecidir.” Şeklindedir.
Bu teşhis gereğince;
· Yetişek bir prosestir.
· Yetişek sürecinde, kişinin davranışlarının matlup yönde bileğmeslektirilmesi ammaçlanmaktadır.
· Davranışlarındaki bileğmeslekme kasıtlı olarak gerçekleştirilmektedir.
· Yetişek sürecinde kişinin kendi evetşantıları esastır.
EĞİTİMİN SÜRECİ
Eğitimin üç omurga öğesi vardır.
1. Fakatç
2. Öğretme ve öğrenme etkinlikleri
3. Bileğerlendirmeler
Yetişek ammaçla adım atar, öğretme-öğrenme etkinlikleriyle devam fiyat ve yorum ile son bulur. Sürecin bu mantığı bütün kültürler ciğerin aynıdır. Fakatçların içinde ne olduğu ve öğrenme ciğerin kullanılan öğretme yöntemleri kültürden kültüre gereğince bileğmeslekebilir, fakat sürecin doğbirliı bileğmeslekmez.
Yetişek kapsamı ve teşhismlanması açısından çok geniş bir kavramdır. Gün boyunca birbir hayli filozof ve eğitimci, eğitimin ne olduğuna dair farklı farklı teşhismlamalarda bulunmuşdolaşma. Hasetmüzde ise eğitimin kabul edilen ölçünlü teşhismı şudur: Yetişek, kişinin davranışlarında kendi evetşantıları aracılığıyla kasıtlı olarak istendik davranış bileğmeslekikliği meydana getirme sürecidir. Bu teşhismlama ekseninde eğitimin umumi hatları çizilebilir. Bu teşhismlamanın zarfında eğitime dair bazı önemli kavramlar vardır. Özellikle “kendi evetşantıları aracılığıyla”, “kasıtlı olarak”, “istendik davranış bileğmeslekikliği” ve “süreç” üzere kelimeler eğitimin asıl taşlarıdır.
Yetişek, kişioğlu ciğerin hayat boyu devam fail bir prosestir ve davranışlarda değişiklik meydana getirir. Bu davranış değişimleri ise kişinin kendi tecrübelerine dayanır. Davranış değişimleri istendik kısaca beklentilere ve hedeflere onat olabileceği üzere istenmedik yönde bile gelişebilir. Yetişek sürecinin meslekletilmesi ise kasıtlı kısaca programlı ve programlı olabileceği üzere gelişigüzel bile olur. Kasıtlı olarak meydana getirilen eğitime formal terbiye, gelişigüzel meydana getirilen eğitime ise informal terbiye denir. Daha açıklayıcı bir örnek verirsek okul, dershane, terbiye merkezleri üzere mekânlarda maruz terbiye formal; kişinin kendi çevresinden edinmiş olduğu ve planlı programlı olmayan terbiye ise informal eğitidir. Doğrusu terbiye yalnızca okullardaki öğrenmelerle sınırlı bileğildir.
Yetişek Türleri
Yetişek türlerine gereğince sınıflandırıldığında formal ve informal terbiye başlamak üzere iki tür ortaya çıkar. Formal terbiye okullarda evet da kurumlarda belli bir düşünce ve program çerçevesinde gerçekleştirilir ve bu terbiye tipinin belli bir amacı vardır. Bu düzende terbiye süreci idari bir ekip ve eğitmenler tarafından planlanır. İnformal terbiye ise otomatik gelişen hesapsız ve programsız meydana getirilen eğitimdir ki birey bu eğitimi sosyal çevresinden gizil olarak edilir.
Yetişek Sistemi
Yetişek, bir düzenek olarak ele düzenındığında ise terbiye sisteminin üç omurga ögesi bulunmaktadır: Bunlar kaynaklar, prosesler ve çıktılardır. Göz; eğitimin beslendiği öğretmen, öğrenci, bina, tesisat, maliyet, personel üzere fiziki unsurlardır. Süreç; okul zarfında gerçekleştirilen dersler, öğrenme evetşantıları ve öğüt aktiviteleridir. Çıktılar ise bireyde marifet, yeterlilik, yetki, sınav payanları üzere matlup davranış bileğmeslekiklikleridir.